© Jonas Brorson 2017 Snigelmil Kommunikation jonas.brorson@snigelmil.se  0708 784 626
Pressrelease
Njut av "The Cherry"! Välj europeiska körsbär.  Det är målet för det europeiska programmet "The Cherry" som ska främja försäljningen av europeiska körsbär från Grekland och Bulgarien. Kampanjen samfinansieras av Europeiska unionen, Grekland och Bulgarien. Tisdagen den 24 oktober 2017  lanserades ”The Cherry”  på Radisson Blu Metropol Hotel i Helsingborg. På plats fanns programmets huvudaktörer från Grekland, Thomas Garnetas, representant för jordbrukssamarbetet ASOP Episkopis, Naoussa samt Marianna Miltenova, samordnare för den bulgariska nationella trädgårdsunionen. Under lanseringsmötet berättade den välkände nutritionisten Johan Hansson om körsbärens näringsvärde och i synnerhet körsbär som producerades i södra Europa. Deltagarna diskuterade sedan med leverantörerna utvecklingen av nätverk på den svenska marknaden.  Asop Episkopis Gruppen består av sju fruktkooperativ som leds av ASOP Episkopis, Naoussa och Imathia. Kooperativen är baserade i Central Makedonien, i huvudsak i Greklands tre största körsbärsproducerande område: Imathia, Pella och Pieria ASOP Episkopis är ett kooperativ som grundades av bönder 1924 under namnet "Agricultural Credit Cooperative of Episkopi". 1987 ändrades namnet det till det nuvarande varumärket som enligt EU:s förordningar kategoriseras som Lantbruksgrupp  (EG) 2200/96 och 1432/03 i kategorin "Frukt och grönsaker". Idag har kooperativet 500 medlemmar och samlar årligen mer än 15 000 ton färsk frukt. Bulgarien Trädgårdsmästarnas nationella union i Bulgarien (NSGB) http://www.bnhu.bg grundades i maj 2003 som en ideell organisation. För närvarande är majoriteten av medlemmarna i NSGB stora producenter av både traditionella och icke-traditionella grönsaker. Ett av unionens främsta mål är att främja exporttillväxt och öka konkurrenskraften för bulgariska frukter, grönsaker och blommor på den internationella marknaden. De flesta medlemmar är stora producenter som levererar till stormarknadskedjor som internationella "Metro", "Billa" och "Hit" och de lokala kedjorna "Fantastico", " Family "och" Piccadilly ". Cirka 40% av medlemmarna är producenter med fruktodlingar. Unionens främsta mål är att utöka exporten och stärka den internationella konkurrenskraften hos bulgariskt producerade frukter, grönsaker och blommor. För mer information besök www.thecherry.eu
© Jonas Brorson Snigelmil Kommunikation jonas.brorson@snigelmil.se  0708 784 626
Njut av "The Cherry"! Välj europeiska körsbär.  Det är målet för det europeiska programmet "The Cherry" som ska främja försäljningen av europeiska körsbär från Grekland och Bulgarien. Kampanjen samfinansieras av Europeiska unionen, Grekland och Bulgarien. Tisdagen den 24 oktober 2017  lanserades ”The Cherry”  på Radisson Blu Metropol Hotel i Helsingborg. På plats fanns programmets huvudaktörer från Grekland, Thomas Garnetas, representant för jordbrukssamarbetet ASOP Episkopis, Naoussa samt Marianna Miltenova, samordnare för den bulgariska nationella trädgårdsunionen. Under lanseringsmötet berättade den välkände nutritionisten Johan Hansson om körsbärens näringsvärde och i synnerhet körsbär som producerades i södra Europa. Deltagarna diskuterade sedan med leverantörerna utvecklingen av nätverk på den svenska marknaden.  Asop Episkopis Gruppen består av sju fruktkooperativ som leds av ASOP Episkopis, Naoussa och Imathia. Kooperativen är baserade i Central Makedonien, i huvudsak i Greklands tre största körsbärsproducerande område: Imathia, Pella och Pieria ASOP Episkopis är ett kooperativ som grundades av bönder 1924 under namnet "Agricultural Credit Cooperative of Episkopi". 1987 ändrades namnet det till det nuvarande varumärket som enligt EU:s förordningar kategoriseras som Lantbruksgrupp  (EG) 2200/96 och 1432/03 i kategorin "Frukt och grönsaker". Idag har kooperativet 500 medlemmar och samlar årligen mer än 15 000 ton färsk frukt. Bulgarien Trädgårdsmästarnas nationella union i Bulgarien (NSGB) http://www.bnhu.bg  grundades i maj 2003 som en ideell organisation. För närvarande är majoriteten av medlemmarna i NSGB stora producenter av både traditionella och icke-traditionella grönsaker. Ett av unionens främsta mål är att främja exporttillväxt och öka konkurrenskraften för bulgariska frukter, grönsaker och blommor på den internationella marknaden. De flesta medlemmar är stora producenter som levererar till stormarknadskedjor som internationella "Metro", "Billa" och "Hit" och de lokala kedjorna "Fantastico", " Family "och" Piccadilly ". Cirka 40% av medlemmarna är producenter med fruktodlingar. Unionens främsta mål är att utöka exporten och stärka den internationella konkurrenskraften hos bulgariskt producerade frukter, grönsaker och blommor. För mer information besök www.thecherry.eu
Snigelmil är ett gammalt svenskt ord. Sniglarnas slem samlades och användes under 1700- och 1800-talet till att på ett naturligt och även djurvänligt sätt smörja nav och axlar i vagnshjul och kvarnverk. När hjulen började gnissla och gå trögt var det dags
Snigelmil är ett gammalt svenskt ord. Sniglarnas slem samlades och användes under 1700- och 1800-talet till att på ett naturligt och även djurvänligt sätt smörja nav och axlar i vagnshjul och kvarnverk. När hjulen började gnissla och gå trögt var det dags