På samvetet.

Lanseringar av nya produkter och tjänster, varumärkesbyggande, kundrelationsaktiviteter, interninformation och intranät, pressreleaser och omgörning av tidningar. Jag har genomfört många spännande projekt genom åren tillsammans med duktiga medarbetare och drivna samarbetspartners. Ofta under stor tidspress och med begränsade resurser där strategi och praktiskt genomförande alltid följts åt. Målgrupperna har varierat.  Nya läsare, annonsörskunder, trogna prenumeranter, unga som gamla och aktörer på en helt ny mediamarknad. Allt viktigare har interninformationen till egna personalen blivit, först på papper sedan via digitala lösningar direkt i telefonen. Event och grafisk formgivning Folder och slutrapport för projektet Ta Betalt!
© Jonas Brorson 2017 Snigelmil Kommunikation jonas.brorson@snigelmil.se  0708 784 626
HDgalan Efter funderingar i olika riktningar kom vi fram till att en lokal idrottsgala kändes helt rätt. Det finns mängder av duktiga idrottskillar och tjejer i området och knappast någon del av Sverige kan visa upp så många elitlag i helt olika sporter. Dessutom mycket framgångsrika. Det var viktigt för mig att kommunikationen höll hög kvalitet i alla delar, liksom att humorn tog plats. En fäktare mot en hockeyspelare blev en fantastiskt bra lösning för att visa bredden i HDgalan. Liksom att blanda galaklädsel med sportutrustning. Våra läsare nominerade och röstade fram årets prestation och en namnkunnig jury utsåg övriga vinnare. Allt avslutades med en färgsprakande galamiddag för 600 personer på Sundspärlan i Helsingborg, direktsänd via hd.se och med artister genom åren som Jill Johnson, Måns Zelmerlöw och gruppen Toto. Byrå: Ekros&Hultberg
Varumärkesbyggande Vad vill man vara och vad uppfattas man som? Alltför ofta har företag en inställning till sin egen verksamhet som skiljer sig ordentligt från kundernas. För att minska gapet krävs ett genomtänkt arbete som bland annat kan mynna ut i manualer för tryck, lokaler, klädsel, e-post, kundtjänst, event, ljud, kommunikation osv. Jag har hela tiden arbetat med fullt fokus på att vårda en av företagets viktigaste tillgångar: varumärket. Några med flera hundra års anor, andra helt nyfödda och med stort behov av ledning. Långsiktighet och uthållighet är nyckelorden för stabila varumärken.
Interninformation  I allt förändringsarbete återkommer kritik från personalen att man fått veta för lite. Bara genom att ta interninformationen på största allvar och bygga upp rutiner och strukturer för hur nyheter sprids internt, kan den kritiken minimeras.   Ett klassiskt veckobrev på papper är ingen dum lösning men ännu bättre är att använda sig av digitala lösningar. Det går givetvis mycket snabbare och dessutom ger man chansen till mottagaren att reagera på budskapet och fylla på med viktig information. Nytt och gammalt  Samlingen är omfattande och har gett mig många nyttiga erfarenheter. Från mindre kampanjer för befintliga tjänster till omfattande lanseringar av helt nya produkter. Oftast med den svåra målgruppen “alla” men ibland även lite mer avgränsat.  Min roll har varit beställare, oftast projektledare och alltid kreativt delaktig.  planering: idéarbete, möten, budgetarbete, kontakter med externa partner, bokningar, interninformation och förankring. genomförande: personal och materialhantering, tillstånd och logistik utvärdering: mätningar via interna och externa verktyg, budgetuppföljning foto: Britt-Mari Olsson
Älska papper I en tid då pappers-tidningen kämpar mot digitala konkurrenter så är det lätt att glömma bort papprets fördelar. Det är enkelt att få en överblick, välja bort det man inte vill läsa och samtidigt hitta något oväntat. Njutningen av långläsning och möjligheten att riva ut för senare ändamål. Allt det där talas det inte om utan istället skäms man över papprets brister. Det här ville jag ändra på med hjälp av människor som stolta berättade om sin kärlek till en fantastisk produkt. Gensvaret var enormt, både från läsare och bransch. Andra tidningar hakade på och gjorde egna versioner. Stolthet över vad man är bäst på istället för att försöka dölja sina brister, blir alltid bra reklam. Byrå: Ekros&Hultberg
Dokumentation av frukostmöte

På samvetet.

Lanseringar av nya produkter och tjänster, varumärkesbyggande, kundrelationsaktiviteter, interninformation och intranät, pressreleaser och omgörning av tidningar. Jag har genomfört många spännande projekt genom åren tillsammans med duktiga medarbetare och drivna samarbetspartners. Ofta under stor tidspress och med begränsade resurser där strategi och praktiskt genomförande alltid följts åt. Målgrupperna har varierat.  Nya läsare, annonsörskunder, trogna prenumeranter, unga som gamla och aktörer på en helt ny mediamarknad. Allt viktigare har interninformationen till egna personalen blivit, först på papper sedan via digitala lösningar direkt i telefonen. Event och grafisk formgivning Folder och slutrapport för projektet Ta Betalt!
© Jonas Brorson Snigelmil Kommunikation jonas.brorson@snigelmil.se  0708 784 626
HDgalan Efter funderingar i olika riktningar kom vi fram till att en lokal idrottsgala kändes helt rätt. Det finns mängder av duktiga idrottskillar och tjejer i området och knappast någon del av Sverige kan visa upp så många elitlag i helt olika sporter. Dessutom mycket framgångsrika. Det var viktigt för mig att kommunikationen höll hög kvalitet i alla delar, liksom att humorn tog plats. En fäktare mot en hockeyspelare blev en fantastiskt bra lösning för att visa bredden i HDgalan. Liksom att blanda galaklädsel med sportutrustning. Våra läsare nominerade och röstade fram årets prestation och en namnkunnig jury utsåg övriga vinnare. Allt avslutades med en färgsprakande galamiddag för 600 personer på Sundspärlan i Helsingborg, direktsänd via hd.se och med artister genom åren som Jill Johnson, Måns Zelmerlöw och gruppen Toto. Byrå: Ekros&Hultberg
Varumärkesbyggande Vad vill man vara och vad uppfattas man som? Alltför ofta har företag en inställning till sin egen verksamhet som skiljer sig ordentligt från kundernas. För att minska gapet krävs ett genomtänkt arbete som bland annat kan mynna ut i manualer för tryck, lokaler, klädsel, e-post, kundtjänst, event, ljud, kommunikation osv. Jag har hela tiden arbetat med fullt fokus på att vårda en av företagets viktigaste tillgångar: varumärket. Några med flera hundra års anor, andra helt nyfödda och med stort behov av ledning. Långsiktighet och uthållighet är nyckelorden för stabila varumärken.
Interninformation I allt förändringsarbete återkommer kritik från personalen att man fått veta för lite. Bara genom att ta interninformationen på största allvar och bygga upp rutiner och strukturer för hur nyheter sprids internt, kan den kritiken minimeras. Ett klassiskt veckobrev på papper är ingen dum lösning men ännu bättre är att använda sig av digitala lösningar. Det går givetvis mycket snabbare och dessutom ger man chansen till mottagaren att reagera på budskapet och fylla på med viktig information.
Nytt och gammalt  Samlingen är omfattande och har gett mig många nyttiga erfarenheter. Från mindre kampanjer för befintliga tjänster till omfattande lanseringar av helt nya produkter. Oftast med den svåra målgruppen “alla” men ibland även lite mer avgränsat.  Min roll har varit beställare, oftast projektledare och alltid kreativt delaktig.  planering: idéarbete, möten, budgetarbete, kontakter med externa partner, bokningar, interninformation och förankring. genomförande: personal och materialhantering, tillstånd och logistik utvärdering: mätningar via interna och externa verktyg, budgetuppföljning foto: Britt-Mari Olsson
Älska papper I en tid då pappers-tidningen kämpar mot digitala konkurrenter så är det lätt att glömma bort papprets fördelar. Det är enkelt att få en överblick, välja bort det man inte vill läsa och samtidigt hitta något oväntat. Njutningen av långläsning och möjligheten att riva ut för senare ändamål. Allt det där talas det inte om utan istället skäms man över papprets brister. Det här ville jag ändra på med hjälp av människor som stolta berättade om sin kärlek till en fantastisk produkt. Gensvaret var enormt, både från läsare och bransch. Andra tidningar hakade på och gjorde egna versioner. Stolthet över vad man är bäst på istället för att försöka dölja sina brister, blir alltid bra reklam. Byrå: Ekros&Hultberg
Dokumentation av frukostmöte
Snigelmil är ett gammalt svenskt ord. Sniglarnas slem samlades och användes under 1700- och 1800-talet till att på ett naturligt och även djurvänligt sätt smörja nav och axlar i vagnshjul och kvarnverk. När hjulen började gnissla och gå trögt var det dags
Snigelmil är ett gammalt svenskt ord. Sniglarnas slem samlades och användes under 1700- och 1800-talet till att på ett naturligt och även djurvänligt sätt smörja nav och axlar i vagnshjul och kvarnverk. När hjulen började gnissla och gå trögt var det dags