Bygg på en stadig grund.

Det är mycket roligare att skjuta från höften och testa sig fram än att “tänka efter före”. Men även om magkänslan också är viktig i all marknadsföring, så är det effektivare att låta kommunikationen grunda sig på analyser och genomtänkta slutsatser om vad som måste göras.
© Jonas Brorson 2017 Snigelmil Kommunikation jonas.brorson@snigelmil.se  0708 784 626

Detta gör Snigelmil.

Hos Snigelmil väljer du själv hur mycket hjälp du behöver med din kommunikationsplan. En del punkter har du kanske redan koll på, då lägger vi krutet på andra desto viktigare. Tillsammans gör vi ett paket med det som är angeläget och genomförbart med hänsyn till tid och pengar. Snigelmil levererar en kommunikationsplan som kommer att vara konkret, framåtsyftande och pragmatisk. Framtagen i nära samarbete med företaget men med ett externt perspektiv. I samtliga paket ingår också arbete med implementering och uppföljning genom till exempel presentationer och utbildning samt stöd (bollplank) åt nyckelpersoner.
Att skapa en fungerande kommunikationsplan är enkelt men samtidigt väldigt svårt. Det är nödvändigt att vända på perspektivet till ”utifrån och in” och att på egen hand granska sig själv kan vara ytterst knepigt. Vad förväntar sig dina befintliga och nya kunder av ditt företag? Levererar du verkligen detta? Dina egna upplevda styrkor och svagheter kanske är något helt annat för kunden. Kommunikationsplanen identifierar dina luckor och hjälper ditt företag att göra val kring hur man ska hantera dem. Är svag kännedom en brist, då måste den åtgärdas. Är det klen kundservice så hjälper det inte att fortsätta lansera nya produkter eller tjänster. Planen byggs genom ett antal strategiska val där slutsatserna avsevärt förenklar det fortsatta arbetet. Den ger budskapet en röd tråd som sparar pengar och ökar genomslaget.
nulägesbeskrivning/nulägesanalys (SWOT) syfte, strategi och mål med kommunikationen budskap målgrupper/aktörer (även interna) hantering av kunddatabaser kanal/medieval ansvarsfördelning tid- och konkret aktivitetsplan kommunikationsbudget uppföljning och utvärderingssätt förankringssätt hos egen personal

Kan innehålla

Behövs vid

lansering av nya eller befintliga produkter och tjänster intern marknadsföring, interninformation, intranät kontakter med press och media närvaron i olika sociala medier kontakter med samhälle och myndigheter CRM - hantering av kundrelationer CSR - socialt ansvar i samhället sponsring marknadsundersökningar och fokusgrupper nya varumärken samt utveckling och vård av befintliga  varumärken
Vilket är ditt företags verkliga behov? Ökad försäljning, större lojalitet, nya kunder, bättre extern kännedom om verksamheten, intern information, förnyelse av ett stabilt varumärke, större synlighet i media, profilering mot konkurrenter, attitydförändringar av din verksamhet. Vilket är ditt viktigaste budskap? Det vanligaste felet är att man berättar för mycket. Välj bort och välj bort igen tills tydligheten är självklar. Hur når du ut? Marknadsföring via traditionella eller digitala kanaler, PR, event, utbildning, interninformation, personliga möten. Kommunikationsplanen är ett konkret verktyg som underlättar beslut både vid situationer där magkänslan styr och vid långsiktiga strategiska vägval.

Vilka svar får du?

Kommunikationsplanen.

Bygg på en stadig grund.

Det är mycket roligare att skjuta från höften och testa sig fram än att “tänka efter före”. Men även om magkänslan också är viktig i all marknadsföring, så är det effektivare att låta kommunikationen grunda sig på analyser och genomtänkta slutsatser om vad som måste göras.
© Jonas Brorson Snigelmil Kommunikation jonas.brorson@snigelmil.se  0708 784 626

Detta gör Snigelmil.

Hos Snigelmil väljer du själv hur mycket hjälp du behöver med din kommunikationsplan. En del punkter har du kanske redan koll på, då lägger vi krutet på andra desto viktigare. Tillsammans gör vi ett paket med det som är angeläget och genomförbart med hänsyn till tid och pengar. Snigelmil levererar en kommunikationsplan som kommer att vara konkret, framåtsyftande och pragmatisk. Framtagen i nära samarbete med företaget men med ett externt perspektiv. I samtliga paket ingår också arbete med implementering och uppföljning genom till exempel presentationer och utbildning samt stöd (bollplank) åt nyckelpersoner.
nulägesbeskrivning/nulägesanalys (SWOT) syfte, strategi och mål med kommunikationen budskap målgrupper/aktörer (även interna) hantering av kunddatabaser kanal/medieval ansvarsfördelning tid- och konkret aktivitetsplan kommunikationsbudget uppföljning och utvärderingssätt förankringssätt hos egen personal

Kan innehålla

Behövs vid

lansering av nya eller befintliga produkter och tjänster intern marknadsföring, interninformation, intranät kontakter med press och media närvaron i olika sociala medier kontakter med samhälle och myndigheter CRM - hantering av kundrelationer CSR - socialt ansvar i samhället sponsring marknadsundersökningar och fokusgrupper nya varumärken samt utveckling och vård av befintliga  varumärken
Vilket är ditt företags verkliga behov? Ökad försäljning, större lojalitet, nya kunder, bättre extern kännedom om verksamheten, intern information, förnyelse av ett stabilt varumärke, större synlighet i media, profilering mot konkurrenter, attitydförändringar av din verksamhet. Vilket är ditt viktigaste budskap? Det vanligaste felet är att man berättar för mycket. Välj bort och välj bort igen tills tydligheten är självklar. Hur når du ut? Marknadsföring via traditionella eller digitala kanaler, PR, event, utbildning, interninformation, personliga möten. Kommunikationsplanen är ett konkret verktyg som underlättar beslut både vid situationer där magkänslan styr och vid långsiktiga strategiska vägval.

Vilka svar får du?

Kommunikationsplanen.

Snigelmil är ett gammalt svenskt ord. Sniglarnas slem samlades och användes under 1700- och 1800-talet till att på ett naturligt och även djurvänligt sätt smörja nav och axlar i vagnshjul och kvarnverk. När hjulen började gnissla och gå trögt var det dags
Snigelmil är ett gammalt svenskt ord. Sniglarnas slem samlades och användes under 1700- och 1800-talet till att på ett naturligt och även djurvänligt sätt smörja nav och axlar i vagnshjul och kvarnverk. När hjulen började gnissla och gå trögt var det dags