Pressrelease
Njut av "The Cherry"!
Välj europeiska körsbär. Det är målet för det europeiska programmet "The Cherry" som ska främja
försäljningen av europeiska körsbär från Grekland och Bulgarien. Kampanjen samfinansieras av
Europeiska unionen, Grekland och Bulgarien.
Tisdagen den 24 oktober 2017 lanserades ”The Cherry” på Radisson Blu Metropol Hotel i
Helsingborg.
På plats fanns programmets huvudaktörer från Grekland, Thomas Garnetas, representant för
jordbrukssamarbetet ASOP Episkopis, Naoussa samt Marianna Miltenova, samordnare för den
bulgariska nationella trädgårdsunionen.
Under lanseringsmötet berättade den välkände nutritionisten Johan Hansson om körsbärens
näringsvärde och i synnerhet körsbär som producerades i södra Europa.
Deltagarna diskuterade sedan med leverantörerna utvecklingen av nätverk på den svenska marknaden.
Asop Episkopis
Gruppen består av sju fruktkooperativ som leds av ASOP Episkopis, Naoussa och Imathia. Kooperativen
är baserade i Central Makedonien, i huvudsak i Greklands tre största körsbärsproducerande område:
Imathia, Pella och Pieria
ASOP Episkopis är ett kooperativ som grundades av bönder 1924 under namnet "Agricultural Credit
Cooperative of Episkopi". 1987 ändrades namnet det till det nuvarande varumärket som enligt EU:s
förordningar kategoriseras som Lantbruksgrupp (EG) 2200/96 och 1432/03 i kategorin "Frukt och
grönsaker". Idag har kooperativet 500 medlemmar och samlar årligen mer än 15 000 ton färsk frukt.
Bulgarien
Trädgårdsmästarnas nationella union i Bulgarien (NSGB) http://www.bnhu.bg grundades i maj 2003
som en ideell organisation. För närvarande är majoriteten av medlemmarna i NSGB stora producenter
av både traditionella och icke-traditionella grönsaker. Ett av unionens främsta mål är att främja
exporttillväxt och öka konkurrenskraften för bulgariska frukter, grönsaker och blommor på den
internationella marknaden.
De flesta medlemmar är stora producenter som levererar till stormarknadskedjor som internationella
"Metro", "Billa" och "Hit" och de lokala kedjorna "Fantastico", " Family "och" Piccadilly ".
Cirka 40% av medlemmarna är producenter med fruktodlingar.
Unionens främsta mål är att utöka exporten och stärka den internationella konkurrenskraften hos
bulgariskt producerade frukter, grönsaker och blommor.
För mer information besök www.thecherry.eu
Njut av "The Cherry"!
Välj europeiska körsbär. Det är målet för det europeiska programmet "The
Cherry" som ska främja försäljningen av europeiska körsbär från Grekland
och Bulgarien. Kampanjen samfinansieras av Europeiska unionen, Grekland
och Bulgarien.
Tisdagen den 24 oktober 2017 lanserades ”The Cherry” på Radisson Blu
Metropol Hotel i Helsingborg.
På plats fanns programmets huvudaktörer från Grekland, Thomas Garnetas,
representant för jordbrukssamarbetet ASOP Episkopis, Naoussa samt Marianna
Miltenova, samordnare för den bulgariska nationella trädgårdsunionen.
Under lanseringsmötet berättade den välkände nutritionisten Johan Hansson
om körsbärens näringsvärde och i synnerhet körsbär som producerades i södra
Europa.
Deltagarna diskuterade sedan med leverantörerna utvecklingen av nätverk på
den svenska marknaden.
Asop Episkopis
Gruppen består av sju fruktkooperativ som leds av ASOP Episkopis, Naoussa
och Imathia. Kooperativen är baserade i Central Makedonien, i huvudsak i
Greklands tre största körsbärsproducerande område: Imathia, Pella och Pieria
ASOP Episkopis är ett kooperativ som grundades av bönder 1924 under namnet
"Agricultural Credit Cooperative of Episkopi". 1987 ändrades namnet det till det
nuvarande varumärket som enligt EU:s förordningar kategoriseras som
Lantbruksgrupp (EG) 2200/96 och 1432/03 i kategorin "Frukt och grönsaker".
Idag har kooperativet 500 medlemmar och samlar årligen mer än 15 000 ton
färsk frukt.
Bulgarien
Trädgårdsmästarnas nationella union i Bulgarien (NSGB) http://www.bnhu.bg
grundades i maj 2003 som en ideell organisation. För närvarande är
majoriteten av medlemmarna i NSGB stora producenter av både traditionella
och icke-traditionella grönsaker. Ett av unionens främsta mål är att främja
exporttillväxt och öka konkurrenskraften för bulgariska frukter, grönsaker och
blommor på den internationella marknaden.
De flesta medlemmar är stora producenter som levererar till
stormarknadskedjor som internationella "Metro", "Billa" och "Hit" och de
lokala kedjorna "Fantastico", " Family "och" Piccadilly ".
Cirka 40% av medlemmarna är producenter med fruktodlingar.
Unionens främsta mål är att utöka exporten och stärka den internationella
konkurrenskraften hos bulgariskt producerade frukter, grönsaker och blommor.
För mer information besök www.thecherry.eu